Tanpamu Sahabat...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Semua orang balik kampung..saya tinggal kat kolej. Sebenarnya roomate dah ajak balik kampung cuma diri ini terasa ingin menghabiskan cuti pertengahan semester di kolej kediaman sahaja. Kebiasaan yang biasa pelajar sabah/sarawak tidak balik kampung cuti pertengahan semester macam ni. Maklumlah kampung jauh dan kalau balik pun terasa pendek sahaja waktu cuti. Sunyi juga dengan keadaan kolej yang hampir kesemua penghuninya balik kampung. Nasib baik ada bas nak pergi ke kampus kalau tak...tak makanlah pelajar yang tinggal di kolej ni. Selama 3 tahun di sini, inilah pertama kali saya tak balik ke kampung kawan untuk menghabiskan cuti semester. Best juga berada dalam suasana sunyi seperti ini. Mudah melakukan kerja dan idea sentiasa cuma tak pandai nak menyusun idea-idea yang datang. Banyak sangat kot. Hehehe...tidak banyak yang saya ingin coretkan sepanjang cuti duduk di kolej. Namun, setakat ini hanya satu perkara yang mahu saya kongsikan. Selama ini saya tidak bergerak keseorangan sepanjang berada di UPSI. Maksud saya boleh dikatakan sepanjang masa pergi ke mana- mana kena berteman. Seminggu ini saya banyak habiskan masa bersendirian walaupun ada juga berhubungan dengan orang lain tetapi tak sama dengan rakan baik kita sendiri. Begitulah saya rasa. Mungkin kebiasaanya saya bergerak ke kuliah, ke kafe dan ke mana-mana sahaja dengan kawan baik saya. Macam mana nak gambarkan perasaan saya ketika ini. Sunyi..mungkin juga..atau rasa....... entah saya pun tak tahu. Mungkin inilah cabaran duduk diperantauan. Bersendirian..sudah pasti. Terfikir juga, tanpa sahabat baik di sisi susah nak bergerak!!!pengajaran dari kisah sepanjang seminggu ini, kadang-kala kita memerlukan kawan dalam hidup sehari-hari. Erti persahabatan..terutamanya macam saya yang memerlukan kawan sepanjang hidup di UPSi ini. Hehehe..mungkin keadaan ini mengajar saya untuk lebih menghargai sahabat kelak. Saya tak pasti streotaip mengatakan perempuan tak boleh tanpa ada kawan, bergerak ke mana-mana ada kalanya benar. Apa pun saya amat sayang sahabat baik saya iaitu ain..sayang dia amat sangat. Saya pun sayang juga sahabat-sahabat yang lain tetapi mungkin lebih kepada ain yang merupakan teman sebilik, sekuliah dan yang paling penting sahabat di kala senang dan susah. Seorang sahabat umpama pelengkap dalam hidup tanpa sahabat tidaklah berwarna-warni kehidupan kita..



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

0 comments: